N-VA vraagt de toezichthoudende overheid de overname van de gemeentescholen aan GO! te vernietigen.

Op 13 juni 2023, over deze onderwerpen: beleid gemeente, Gemeentelijk Onderwijs, Leefomgeving, Stadsontwikkeling

N-VA riep meermaals op om de onderhandelingen met GO! stop te zetten.  Er was geen vertrouwen en geen draagvlak meer en het leek er steeds meer op dat dit koste wat kost door het strot moest worden geduwd. “Het hele dossier getuigt van onbehoorlijk bestuur” zeggen de gemeenteraadsleden Cathy Coudyser, Isabelle Goeminne en Fabienne Pottier.  De N-VA-gemeenteraadsleden dienen klacht in bij de gouverneur, als toezichthoudende overheid en vragen de vernietiging van de gemeenteraadsbeslissing met betrekking tot de overname van de scholen.

Ze halen drie motieven aan om aan te tonen dat de gemeenteraadsleden over onvoldoende informatie beschikten om het algemeen belang te kunnen dienen.

Motivatie 1: Geen, onvoldoende, misleidende of te late informatie aan de raadsleden over de gang van zaken.

Dit is een dossier waarop de gemeenteraad niet of te laat over cruciale informatie kon beschikken. Het feit dat raadsleden op geen enkel moment wisten, laat staan over verslagen beschikten van verkennende gesprekken die liepen vanaf 2015 is een eerste groot manco. Wij kregen pas een motivering voor de overname door GO! nadat de Commissie Zorgvuldig Bestuur de gemeente heeft teruggefloten.  Daarover is ook geen enkel debat gevoerd want dit was een loutere aktename. Om tegemoet te komen aan de Commissie Zorgvuldig Bestuur moest tegen half februari gezorgd worden voor een passende genoegdoening. Uit alle stukken en ook op vraag van raadslid Coudyser blijkt dat het College koos voor het overlegmodel. Dat overleg is op zijn zachtst gezegd niet gelukt. Dan bleef enkel de beslissing over om de toelating van de gemeenteraad om te onderhandelen weer te vernietigen.  Dat deden ze op de gemeenteraad van april.  Maar tegelijk werd in hetzelfde gemeenteraadsbesluit beslist om de overname door GO! te realiseren en de afspraken tussen GO! en de gemeente te formaliseren. Hoe kan je dat als je van de inrichtende macht eigenlijk geen fiat meer hebt om te onderhandelen ?  En dat staat los van het feit dat men de schoolraad, het personeel en de leerlingen, de facto voor aap houdt. Dit is een miskenning van het participatiedecreet.

Motivatie 2: Verplicht advies van de vakbonden pas twee uur voor de gemeenteraad overmaken

Het advies van de vakbonden, een verplicht stuk bij de overname van een school, werd pas twee uur voor de gemeenteraad ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Dat is in strijd met het bestuursdecreet dat aangeeft dat gemeenteraadsleden 8 dagen voor de gemeenteraad over alle stukken voor het dossier moeten beschikken. Enkel getekende documenten zijn rechtsgeldig.  Collega Goeminne waarschuwde daarvoor al op de gemeenteraad van april zelf en vroeg uitstel van de beslissing. Tegen beter weten in, ging men toch door.

Motivatie 3: Een vaag protocolakkoord over de schoolgebouwen waarmee niemand kan inschatten of we het algemeen belang dienen, dan wel de belangen van GO! en/of projectontwikkelaars.

Het protocolakkoord bulkt van de vaagheden rond de overname van de gemeentelijke infrastructuur en de toekomst van de schoolgebouwen.  Dit is bewuste misleiding waardoor het voor gemeenteraadsleden onmogelijk is om in te schatten of we het algemeen belang dienen of het belang van GO! of van projectontwikkelaars.  Zo omschrijft men vaag dat De Pluim zal verkocht worden aan GO!.  Tegen welke prijs ? Op zijn minst mag je dan een schattingsverslag terugvinden in het dossier.  Niet dus.  De site van het Verweeplein-Pierslaan (eigendom van Go!) mag GO! vermarkten maar Knokke-Heist zal de ruimtelijke contouren nader bepalen door een ontwerpoefening te houden …. In de toekomst.  “Wij kunnen dus niet oordelen.  Er is een verschil in verkoopwaarde als de site een groene long in de gemeente wordt of als we er appartementen tot 14 hoog willen toelaten.  Temeer daar we vorig jaar een ontwerpoefening Verweeplein deden.  Waarom hebben ze dan bewust deze site niet meegenomen als ze wisten dat er onderhandelingen met GO! liepen ?  En voor Het Anker krijgt GO! een gebruiksovereenkomst op de gebouwen tot er een nieuwe school aan de Heistlaan gebouwd is.  Wie zegt dat die nieuwe school er komt ?  En wanneer ?  Dit is onderhevig aan het RUP Dorpskern Heist dat nog in procedure is.  Ook de toekomst van de site van de Visserijschool en omgeving ligt nog niet definitief vast en heeft nog geen rechtsgrond.

Wij hebben er alle vertrouwen in de toezichthoudende overheid en hopen dat er voldoende elementen zijn om in te zien dat hier onzorgvuldig bestuurd is.” besluiten de drie N-VA gemeenteraadsleden.