N-VA vraagt om natuurverenigingen de resultaten van kleine landschapselementen te laten monitoren.

Op 7 maart 2016, over deze onderwerpen: Leefomgeving, Natuur

Knokke-Heist werkt samen met de provincie om de landbouwers en de particulieren te stimuleren kleine landschapselementen aan te brengen.  Dat zijn kleine elementen zaken die het uitzicht van een landschap verbeteren zoals een haag, een poel, een boomgaard of een sloot. Dat is een goed initiatief volgens de N-VA fractie. “Om het onderste uit de kan te halen pleiten we ervoor om de natuurverenigingen het initiatief te laten monitoren.  Zo weten we of de ingrepen helpen om de biodiversiteit te verbeteren”, vindt fractieleidster Cathy Coudyser (N-VA).

Dankzij de kleine landschapselementen vinden dieren beschutting, kunnen ze nesten bouwen of voedsel vinden. Volgens de N-VA fractie moet het landschapselement deel uitmaken van een keten, zodat dieren effectief de oversteek kunnen maken van het ene naar het andere.  De afstand moet door de dieren overbrugbaar zijn. Anders heeft dat landschapselement geen zin.

Cathy Coudyser: “We pleiten er wel voor om ook de natuurverenigingen te betrekken.  Zij kunnen bijvoorbeeld instaan voor het monitoren, het tellen van vogels, dieren, bijen, padden of andere.  Zo weten we na enkele jaren of de maatregelen die we nu nemen ook effectief hun vruchten afwerpen voor de natuur en de biodiversiteit.”

N-VA vraagt bijkomend om jaarlijks aan de gemeenteraad te rapporteren.  Zo kunnen we jaarlijks opvolgen waar we staan, wat we kunnen verbeteren.  Dat rapport gaat sowieso naar het College van Burgemeester en schepenen maar het zou goed zijn dat de hele gemeenteraad over dat document kan beschikken of dat dit ook jaarlijks op de gemeenteraad ter kennisgeving gebracht wordt.

Meer informatie ?

cathy.coudyer [at] n-va.be