N-VA wil dat de gemeenteraad beslist over project Elizabethlaan -Heldenplein

Op 5 juli 2016, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken, Stadsontwikkeling

De N-VA in Knokke-Heist wil dat het gemeentebestuur beslissingen in dit complexe dossier laat nemen door de gemeenteraad en de raad van bestuur van het autonoom gemeentebedrijf AGSO. Gemeenteraadslid Geert Deman (N-VA): “Op dit moment krijgt de gemeenteraad geen beslissingsrecht. alles wordt geregeld in het college van burgemeester en schepenen of in het directiecomité. Daardoor wordt de oppositie buitenspel gezet en is het niet mogelijk om over de realisatie te beslissen. Als er geen democratische inspraak is in dit dossier, dan zal er ook geen draagvlak zijn voor dit project en haakt de burger af”.

Voor de uitvoering van het grootschalige en complexe project Elizabethlaan-Heldenplein maken de gemeente en het autonoom gemeentebedrijf AGSO afspraken. De gemeente zal instaan voor de heraanleg van de Elizabethlaan van aan het Vissershuldeplein tot aan het Bosje van Heist. “Dit is een gewestweg die door de dorpskern van Heist gaat en die veiliger en trager moet. Bovendien heb je er ook de tramlijn, oversteekplaatsen en heel wat fietsverkeer”, weet Geert Deman. AGSO zal het Heldenplein opnieuw laten aanleggen met ondergronds garages, die nadien kunnen verkocht worden. Er komt ook een betalende parking voor bezoekers met een capaciteit van 240 wagens. Daarnaast zal AGSO, samen met de privé-partners en de eigenaars van het gesloopte Rosalie Babelutte, de veelbesproken Heldentorens uitvoeren, samen met de heraanleg van de ruimte errond. In de Heldentorens wordt ook de dienst voor Toerisme gehuisvest worden.

De timing voor de realisatie is tegen 2022. “Of deze timing haalbaar is, betwijfelen we”, vraagt Geert Deman zich af. “Er moet immers heel wat afgesproken worden met diverse instanties op Vlaams, provinciaal en gemeentelijk niveau. Dit vraagt overleg en tijd. N-VA Knokke-Heist dringt aan om dit complex project regelmatig aan de gemeenteraad en de Raad van Bestuur AGSO voor te leggen. Op dit moment regelt de meerderheid alles in het college en het directiecomité. Daardoor kunnen ze hun zin doordrijven en is de oppositie niet betrokken bij de opvolging van het project. Op die manier wordt het onmogelijk om over bepaalde zaken te debatteren. Ook de burger dreigt af te haken en dan verlies je elk draagvlak. Om dit te vermijden moeten de gemeenteraad en de raad van bestuur van AGSO dus inspraak hebben. Alleen zo telt de stem van de burger ook daadwerkelijk mee in het beleid.”

Auteur:                  Geert Deman, gemeenteraadslid

e-mail: geert.deman [at] n-va.be