Nieuw toekomstscenario Ravelingen 3.0 site roept meer vragen op

Op 1 oktober 2021

Eind oktober is Ravelingen 3.0 gebruiksklaar. Dit nieuwe gebouw geeft ruimte aan de lokale (carnavals)verenigingen om er fuiven te organiseren. Ook de lokale muziekgroepen kunnen er repeteren. Er worden verhuurtarieven opgesteld, conform de andere ruimtes waar lokale verenigingen terecht kunnen zoals het Cultuurcentrum, De Marge, de Sint-Niklaaszaal enz.

Voor de N-VA is het belangrijk om deze zaal ook op een zinvolle manier in te vullen op alle andere dagen van de week en van het jaar. “Het is belangrijk dat deze zaal, een investering van 5 miljoen euro, zo maximaal mogelijk gebruikt wordt en er activiteiten plaatsvinden die een meerwaarde betekenen voor Knokke-Heist. En daar hoor je bitter weinig van. Een reden om dit aan te kaarten tijdens de gemeenteraad.” geeft Cathy Coudyser van de N-VA mee.

Uit het antwoord van schepen Morbee, schepen van Evenementen, worden de mogelijkheden verkend om ook commerciële activiteiten aan te trekken zoals festivals, beurzen, bedrijven die er hun nieuw product komen voorstellen. Daartoe zal de zaal tegen commercieel tarief ter beschikking gesteld worden.

Voor de N-VA is het duidelijk dat men eerst geinvesteerd heeft in een fuifzaal voor onze lokale verenigingen en nu pas vaststelt dat men dat ook anders moet invullen en dus vermarkten. “Voor ons blijft de vraag of de ligging van Ravelingen 3.0 ideaal is om daar beurzen, productvoorstellingen en festivals te houden. We stellen ons ook de vraag of de indeling en de opbouw van de zaal voldoende multi-functioneel is om daar commerciële beurzen en festivals te organiseren.” reageert N-VA fractieleider Cathy Coudyser.

Tot slot vraagt de N-VA zich ook af wie of welke dienst verantwoordelijk zal zijn voor het proactief aantrekken van dit type commerciële spelers. “AGSO, het autonoom gemeentebedrijf, is eigenaar en zal dus zijn rol moeten spelen om dit aan commerciële spelers proactief aan te bieden. Maar hier komen lokale economie en toerisme ook om de hoek loeren. Zal Knokke-Heist een manager aantrekken die proactief bedrijven aanspreekt om hen te overtuigen dat Ravelingen in Knokke-Heist de ideale plek is om hun beurs te organiseren of hun product te tonen of zal dat deel uitmaken van het takenpakket van de toekomstige centrummanager die nog steeds niet is aangeworven? Ook de diensten cultuur en evenementen die het lokale verenigingsleven aansturen, zullen betrokken moeten blijven. Het wordt een zaak om dit gecoördineerd aan te pakken. We volgen dit verder op want dat zal een werk van lange adem worden. De eerste jaren zal deze investering nog weinig rendabel zijn.” besluit Coudyser.