Nieuw woonproject en groene parkomgeving in open ruimte tussen Evendijk, Heistlaan en Van Nieuwenhuyselaan

Op 26 november 2021, over deze onderwerpen: Stadsontwikkeling

Er heerst al enige tijd onduidelijkheid over de ontwikkeling van de gronden gelegen tussen de Evendijk, Heistlaan, Van Nieuwenhuysestraat en de grens met Brugge.

De voornaamste eigenaars in dit gebied zijn de projectontwikkelaar ION, die de gronden van de voormalige boerderij De Smet op de hoek van de Heistlaan met de Van Nieuwenhuysestraat heeft gekocht samen met deel van achterliggende weilanden. Daarnaast is MDK eigenaar van een stuk van de weilanden en de Van Nieuwenhuysestraat. De gemeente Knokke-Heist bezit ook een achterliggende stuk weiland en de school is eigendom van het Gemeenschapsonderwijs.

Er is een akkoord tussen het Zeebrugse Havenbedrijf en de gemeente Knokke-Heist rond de herinrichting van de Van Nieuwenhuyselaan na de zomer van 2022. Dat blijkt uit het antwoord op een vraag van gemeenteraadslid Cathy Coudyser (N-VA). “Daarnaast zal op de site van ION een bouwproject gerealiseerd worden met betaalbare woningen die de omgeving moet opwaarderen. De overige stukken weiland maken deel uit van een bufferzone tussen de haven van Zeebrugge en het natuurgebied Sashul en mogen bijgevolg niet bebouwd worden. Het is de bedoeling er een groene parkomgeving te creëren met hondenlosloopweide, waterpartijen, speelelementen, zitbanken en groenvoorzieningen.” aldus Cathy Coudyser.

De vooronderzoeken voor deze ontwikkelingen lopen momenteel. De omgevingsvergunning voor het woonproject en voor de parkomgeving worden verwacht tegen het voorjaar van 2022.