Pop-up visie nota mist visie en is eerder startnota

Op 3 juli 2020, over deze onderwerpen: Horeca, Lokale economie

De gemeenteraad boog zich over een visienota voor pop-upbeleid.  “Het is een goede zaak om daarover het debat te starten, maar dit is een onvoldragen visienota, eerder een startnota.” vindt Cathy Coudyser, fractieleider voor de N-VA.

Ze gaf dan ook aan om deze startnota verder te bespreken met enerzijds de Raad voor Lokale Economie, maar ook met de stakeholders Unizo, de verhuurkantoren van winkelvastgoed, en met de vaste handelaars in Knokke-Heist.  Enkel zo kan een gedragen visienota uitgewerkt worden die dan omgezet moet worden in een actieplan.   “Corona doet ons versneld nadenken over een actief handelsbeleid.  Ook een degelijk pop-upbeleid hoort in dat plaatje thuis.  We moeten nu niet overhaast te werk gaan maar een duurzame basis leggen voor de lange termijn.  Enkel zo geven we ons vast winkel- en horeca-aanbod, samen met creatieve, innovatieve concepten van starters een duurzame toekomst.  Dat is win-win-win voor gemeente, inwoners en ondernemers.  Dat moet dan ook het uitgangspunt zijn.

Coudyser stelde daarom ook een aantal beleidsvragen :

Welk leegstandsbeleid voert Knokke-Heist nu ?  En hoe gaan we om met de nog te bouwen maar reeds vergunde bijkomend handelsruimte vb. Maes en Boerenboomplein, Heldentorens, project station Knokke …
Hoe kan een actief pop-upbeleid effectief de leegstandsproblematiek oplossen ?  Wat is de beleidsvisie van deze meerderheid : laten we de markt volledig vrij zoals we tot nog toe deden ? Dan is er weinig overheidsbepaling.  Of willen we toch hier en daar overheidsinmenging ?  Enkel op de A-locaties of overal waar nu leegstand is ?
In welke mate is de leegstand in kaart gebracht en welke impact heeft het net ingevoerde leegstandstaks ?
Hoe zal de leegstand duurzaam opgelost zijn en niet enkel in het hoogseizoen ?
Is er vraag naar een bijkomende seizoenswinkel bij ons vast bestaande aanbod van handelaars en horeca-ondernemers ?
Hoe zal shop in the shop bijdragen tot de oplossing in de leegstand ?
Er wordt gesproken van stimulerende maatregelen.  Kun je dat concreet toelichten ?  Gaat het over fiscale stimulansen of eerder ondersteuning ?  Welke ondersteuning precies ?

Coudyser gaf tenslotte 4 fundamenten mee die voor de N-VA de basis vormen van een goed pop-upbeleid :

1. Aandacht voor een gelijk speelveld tussen vaste handelaars en tijdelijke pop-ups

Dat betekent dat ook pop-ups (innovatieve concepten en starters) een degelijk businessplan moeten kunnen voorleggen.  Enkel zo is er een reële kans dat ze zich duurzaam verankeren in de gemeente.
Pop-ups hebben gelijke rechten/plichten als het vast aanbod.  En dus moeten dus ook aan dezelfde lokale, Vlaamse en federale regelgeving voldoen.  Vb.rond milieu, afval, fiscaliteit, inschrijving KBO….

2. Ook pop-ups moeten op dezelfde manier fair delen in de lusten en de lasten zoals het vast aanbod.  Ze moeten dus pro rata meebetalen aan taksen, lasten …  vb. terrastaks, taks op inname openbare weg….  Als ze maar drie maanden in Knokke-Heist ondernemen, dan komt dat neer op één vierde van de retributie.

3. Om een goede relatie op te bouwen tussen vast aanbod en tijdelijke ondernemers is het stimuleren van samenwerkingen (gezamenlijke buurt en handelsacties, gezamenlijke promotie van de hotspots, de handelsbuurten….) waarin beiden even goed en even veel aan bod komen, een belangrijk signaal vanuit het bestuur.  Deze samenwerkingen stimuleren helpt om foute percepties te keren.

4. De dienst lokale economie heeft best een meldpunt om zicht  te hebben op aantal en soort pop-up, de periode dat ze hier in Knokke-Heist ondernemen, het behoeden van het gelijk speelveld en de eerlijke verdeling tussen lasten en lusten.  Zij kunnen de bemiddelende rol spelen tussen de stakeholders door regelmatig overleg in te plannen, criteria vast te leggen en aandacht te besteden aan de samenwerking en gezamenlijke marketing.  De centrummanager kijkt erop toe dat nieuwe concepten en starters zoveel mogelijk een blijvende meerwaarde voor Knokke-Heist betekenen.