Reactie naar aanleiding van de Forensische Audit 2023

Op 25 september 2023, over deze onderwerpen: beleid gemeente

Het langverwachte auditrapport van Knokke-Heist is er.   Wij danken dan ook Audit Vlaanderen voor het gedetailleerde geleverde werk.  Wij zullen de vertrouwelijkheid van het rapport niet schenden maar willen wel aangeven dat de draagwijdte van de audit veel verder gaat dan de politieke verantwoordelijkheid van één schepen zoals de geruchten al maandenlang de ronde doen.

Voor de N-VA is het wel duidelijk : “Dit rapport is vernietigend.  De geauditeerde zaken staan symbool voor een totale systeemcrisis in Knokke-Heist.  Het brede lokale bestuur :  de burgemeester en alle schepenen, het managementteam en de hoge ambtenaren zijn verantwoordelijk voor de malaise die er is in Knokke-Heist.  Er is bij iedereen een totale normvervaging. Niemand maalt er blijkbaar nog om dat er ook nog zoiets is als integriteit, wetten en regels toepassen en het algemeen belang dienen.  Als transparantie en mededinging of  gelijke kansen voor iedereen bij bestekken en overheidsopdrachten met voeten getreden wordt om de vriendjespolitiek in stand te houden, dan zitten we diep in Knokke-Heist.” geeft de N-VA fractie bij monde van Cathy Coudyser mee.   Ze vervolgt dat dit pijn doet bij haar en haar collega’s die altijd integer, controlerend, waarschuwend en constructief vanuit de toegekende rol verantwoordelijkheid opnemen voor onze fantastische gemeente en haar inwoners.  Die inwoners verdienen alleen maar behoorlijk en goed bestuur.  “Maar dit zijn de uitwassen van een bestuur met een absolute meerderheid van één partij die meer dan 40 jaar lang bestuurt, met politici die in dat systeem opgroeien en met een ambtenarij die niet meer alert is en niet uitgedaagd wordt.”

De N-VA hoopt dat dit auditrapport een wake-up call is en dat iedereen nu beseft dat het in alle geledingen totaal anders moet.   Het lokaal bestuur van Knokke-Heist moet nu de omslag naar besturen in de 21e eeuw maken.  “Wij zullen de aanbevelingen in het rapport nauw opvolgen, constructieve voorstellen blijven doen om nu de omslag te maken.  Wij hebben vertrouwen in de gerechtelijke instanties dat ze het rapport grondig verder onderzoeken en indien nodig de juiste maatregelen nemen.  Wij vertrouwen ook op de gouverneur en binnenlands bestuur om het bestuur van Knokke-Heist nauw en scherp op te volgen.” besluit Coudyser.