Rouwhulde wijlen Burgemeester Graaf Lippens

Directeur, Collega’s,

Schepenen, waarnemend burgemeester,

Burgemeester Graaf Lippens,

Uw stoel blijft vandaag leeg.  Als eerbetoon en uit respect.  42 jaar lang bestuurde je Knokke-Heist, op jouw manier, met succes.  Als wereldburger ging je vaak op reis.  Je ontmoette interessante politici, bedrijfsleiders, en vooraanstaanden.  Dit bracht je op innovatieve en vooruitstrevende ideeën die je op maat van Knokke-Heist ook zou realiseren.  Je wist hoe je van Knokke-Heist de unieke toeristische kustgemeente die we vandaag zijn zou ontwikkelen.  De magische ingrediënten zijn : Kwaliteit, groen, natuur en ruimte voor rust maar ook bruisende buurten vol belevingen en hoogstaande urbanisatie.  Je anticipeerde op nieuwe maatschappelijke uitdagingen. Je liet je omringen door private partners.  Dit beleid kwam alle Knokke-Heistenaren ten goede.

Je was totaal onafhankelijk en niet bang van een boude uitspraak.  Een beetje excentriek, flamboyant, en je zei wat velen dachten maar niet durven uitspreken.  Je voelde aan wat de bevolking wilde horen. Dit maakte je geliefd bij de inwoners en bezoekers maar ook bij de media.  Daardoor stond Knokke-Heist niet enkel regionaal maar nationaal en internationaal op de kaart.

Politiek had je alle kleuren, net zoals de kleuren van de vele papieren bloemen die deze week op jouw oprijlaan geplant zijn.  Als telg van een invloedrijke familie had jouw identiteit vele gelaagdheden.  Het doet me denken aan Brel.  De gedichten van Gezelle ‘’t Ruischen van het ranke riet” kende je uit het hoofd. Een groene jongen , die opgroeide in het Zwin, met vogels, bloemen en planten.  Jouw aandacht voor bijen en biodiversiteit, je kennis van de waterproblematiek, bodem en landbouwmogelijkheden zijn de basis van een duurzame gemeente.  Blauw was je ook.  Het vrij ondernemerschap kreeg alle kansen. De middenstand is de ruggengraat van jouw gemeente.  Zij zorgen voor tewerkstelling en welvaart.  Een beetje rood, sociaal voelend en met aandacht voor alle inwoners, ook diegenen die het moeilijk hebben.  En een politicus van het centrum.

In jouw Knokke-Heist ‘deed je niet aan politiek’, zoals je zelf ooit stelde. Je koos inderdaad telkens bewust jouw meerderheid voordat de burger zich had uitgesproken. Dat maakte de democratie hier in Knokke-Heist soms wat broos. Maar we sluiten een tijdperk af en kunnen zeker ook terugblikken op heel wat mooie momenten. Iedere Knokke-Heistenaar heeft zijn persoonlijke herinneringen aan jou. Laten we die koesteren en er ook inspiratie uit halen om ons Knokke-Heist verder uit te bouwen. De papieren bloemen zijn symbolisch.  De typische kusttraditie die onlangs erkend werd als Immaterieel erfgoed, wordt overgedragen van generatie op generatie en blijft de jeugd aanspreken.  Jij en de inwoners van Knokke-Heist nodigen ons daarmee uit om jouw werk verder te zetten.

Collega’s,  vandaag wordt de verantwoordelijkheid voor Knokke-Heist in onze handen gelegd.  We kunnen rekenen op een bekwame en goeddraaiende administratie.  De grote lijnen voor de volgende jaren zijn uitgetekend en verzekeren enerzijds de continuïteit maar bevatten ook ingrediënten om nieuwe accenten te leggen of zaken bij te sturen.  De plannen liggen op tafel, sommige heel concreet, andere vragen doorgedreven voorbereidingen en beslissingen.  Het is onze opdracht de juiste beslissingen te nemen.

Deze opdracht is niet makkelijk.  Er is nu in deze dagen geen tijd om politieke spelletjes te spelen.  Meer dan ooit moeten we met zijn allen, elk vanuit onze rol als meerderheid en oppositie samenwerken.  Dat verdienen de Knokke-Heistenaren en de vele bezoekers.

Vanuit die gedachte zullen wij ook expliciet de voordracht van Piet de Groote als kandidaat-burgemeester ondertekenen.  Je hebt onze handtekening niet nodig, de meerderheid is meer dan groot genoeg.  Toch willen we symbolisch onze steun expliciet uitspreken.  Piet, je krijgt vanuit onze fractie, alle kansen en we wensen je veel succes.

Onze fractie onthoudt de woorden van de burgemeester : “Wij vechten niet tegen mensen, wij vechten voor ideeën en voor Knokke-Heist”.  We denken graag mee over toekomstige projecten en we zullen onze aandachtspunten toelichten.  We zullen ook vragen blijven stellen hoe we antwoord bieden op nieuwe uitdagingen.  De wereld en Knokke-Heist staat niet stil. We hopen dan ook dat de gemeenteraad opnieuw het hart van de democratie wordt.  Wij allen kunnen ons informeren, luisteren, argumenten en nieuwe zaken in het debat brengen.  Zo kunnen we in alle openheid, transparantie samen bijdragen aan de toekomst van ons Knokke-Heist.