samenwerkingscontract tussen gemeente en Club Brugge slecht onderhandeld

Op 29 mei 2015

Anderhalf jaar geleden ondertekenden de gemeente en Club Brugge een intentieverklaring tot eventuele samenwerking. Vandaag ligt een onderhandelde nota tussen de gemeente en Club Brugge op tafel die volgens de N-VA weinig overtuigend is. Fractieleidster Cathy Coudyser: “ Het is fantastisch dat een topclub haar naam aan Knokke-Heist wil verbinden, daar staan wij als partij ook achter. We willen echter dat de engagementen die de gemeente zal aangaan gelijke tred houden met de engagementen die Club Brugge moet aangaan. De N-VA wil dat de gemeente de meerwaarde van de komst van Club Brugge naar onze gemeente duidelijker in de verf zet”

Club Brugge is geïnteresseerd om in Knokke-Heist, bij Molenhoek, een opleidingscentrum te bouwen met vier oefenvelden voor de A-kern en de beloften. De bijkomende  voorwaarde voor N-VA om de komst van Club Brugge goed te keuren was dat de meerderheid ook de meerwaarde voor Knokke-Heist zou aantonen. Vandaag, anderhalf jaar verder, staan we voor een beslissingsmoment. Er ligt een onderhandelde nota tussen de gemeente en Club Brugge op tafel. N-VA ziet dat de pen van dit contract vastgehouden werd door Club Brugge. “Club Brugge heeft met voorzitter Bart Verhaeghe een doorwinterde onderhandelaar in huis. Alle engagementen die de gemeente moet aangaan staan nauwgezet, juridisch duidelijk, beschreven. De engagementen die Club Brugge moet aangaan blijven vaag”, zegt fractieleidster Cathy Coudyser. “wij zijn niet overtuigd”.

Engagementen van de gemeente

De gemeente engageert zich om de gronden van het opleidingcentrum te verwerven. Vandaag zijn nog diverse spelers eigenaar van de gronden. Men berekent de kostprijs op het verwerven van de gronden op 1,4 miljoen euro. De N-VA vraagt zich af of men elke eigenaar al bereid heeft gevonden om te verkopen aan de gemeente en wat er zal gebeuren indien een eigenaar treuzelt of niet verkoopt.

Na het verwerven van de gronden wordt een erfpacht verleend aan Club Brugge voor 10.000 euro per jaar, jaarlijks te indexeren tot max 102%, en eventueel te verlengen met nog 49 jaar. De gemeente derft dus inkomsten indien de inflatie feller stijgt dan 2%. Na 50 jaar heeft de gemeente amper 1/3 van haar ingelegd kapitaal terug. Dat is niet voldoende volgens de N-VA en al zeker niet marktconform. De erfpacht wordt echter in een volgende gemeenteraad definitief vastgelegd maar houdt niet genoeg rekening met diverse factoren die nog kunnen wijzigen.

Daarnaast moet de gemeente een herschikking doen van de huidige, pas aangelegde en perfecte site van Molenhoek. De kostprijs van deze herschikkingen wordt geraamd op 1.135.000 euro. Dit is volledig ten last van de gemeente Knokke-Heist, dus van de belastingbetaler. Nochtans doen we deze aanpassingen voor Club Brugge. N-VA vraagt om toch minstens een deel van die kosten te verhalen op Club Brugge. Verder moet de provincie nog het provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan aanpassen en de landbouwgronden een nieuwe recreatiebestemming geven. Ook het gemeentelijk uitvoeringsplan moet daarop nog aangepast worden. De N-VA vraagt zich af wat de consequenties zullen zijn als de aanpassing van het uitvoeringsplan vertraagd wordt of uitmondt in een juridisch steekspel.

Engagementen van Club Brugge

De engagementen van Club Brugge blijven veel vager. Ze zullen vier voetbalvelden aanleggen en een gebouwencomplex met fitnesszaal e.d. inrichten. Men zou ook het merk Club Brugge linken aan het merk Knokke-Heist. in de overeenkomst is echter geen enkel concreet citymarketingaspect terug te vinden. Men zou bijvoorbeeld kunnen onderhandelen dat telkens Club Brugge op televisie komt, ook het logo Knokke-Heist uitgezonden wordt.  Men zou de spelers kunnen laten trainen met shirts waarop het logo Knokke-Heist staat. Dit zijn maar enkele voorbeelden, maar ook dat is niet onderhandeld. Verder spreekt men van een engagement van Club Brugge om onze lokale voetbalverenigingen verder te coachen en te professionaliseren. Maar deze zaken zullen in 2017 verder bekeken worden. Zonder duidelijke invulling van de engagementen koopt men hier dus een kat in een zak.

Luc Dieltiens, lid van de VZW Sportcentrum en gemeenteraadslid (N-VA): “Ook de economische meerwaarde waar de meerderheid over spreekt, is voor N-VA onduidelijk. Elke bedrijf die hier investeert, zal een meerwaarde betekenen voor de lokale economie of de woningmarkt. De precieze meerwaarde van Club Brugge in Knokke-Heist is niet duidelijk. Er is ook geen enkel objectief, cijfermatig onderzoek daaromtrent uitgevoerd. Er is ook geen financiële analyse gebeurd van de draagkracht van Club Brugge om engagementen na te komen gedurende 100 jaar. N-VA vraagt dus om dit contract beter te onderhandelen en de meerwaarde financieel te becijferen. Pas dan kunnen we met zekerheid zeggen dat de belastingbetaler, degene waarvoor wij verkozen zijn, niet bedrogen wordt. We moeten deze kans om een topclub met internationale kwaliteiten naar te halen, optimaal benutten”.