Schepenwissel in Knokke-Heist: loeren de verkiezingen al om de hoek ?

Op 4 oktober 2017, over deze onderwerpen: beleid gemeente

Tijdens de gemeenteraad van september namen we afscheid van de uittredende schepenen Devlamynck en Geerinckx. Tegelijk werden ook de twee nieuwe schepenen Annie Vandenbussche en Philippe Vlietinck verwelkomd. Namens de N-VA-fractie bedankte fractieleidster Cathy Coudyser de uittredende schepenen voor bijna een volledige generatie toewijding aan de politiek in Knokke-Heist. Naast een oprecht woord van dank, liet de N-VA echter niet na deze schepenwissel ook in het juiste perspectief te plaatsen: “Als enige oppositiepartij moeten we deze wissel met enige afstand bekijken. We stellen vast dat de burger in Knokke-Heist hier niet beter van wordt en dat het algemeen belang hier niet primeert. Als coalitiepartner CD&V één jaar voor de verkiezingen nog dergelijke wissel doorvoert, dan is dat om de schepenpostjes voor 2019-2024 veilig te stellen. Want laat ons eerlijk zijn, een verjongings- of vernieuwingsoperatie is dit niet.”

De schepenen Devlamynck en Geerinckx zijn volgens de N-VA twee mensen die zich gedurende jaren hebben ingezet voor Knokke-Heist. Zo drukt schepen Devlamynck zijn stempel op het sportbeleid in de gemeente. Dat er een uitgebreid sportaanbod is in de gemeente en een diversiteit aan sportclubs, is zeker zijn verdienste. Ook schepen Geerinckx was zeer nadrukkelijk aanwezig in de gemeente en het politieke leven. Daarom richtte de N-VA bij monde van fractieleidster Cathy Coudyser terecht een dankwoord aan beide schepenen. De fractie wenste de nieuwe schepenen Annie Vandenbussche en Philippe Vlietinck alle succes toe.

Naast het menselijke verhaal, is de schepenwissel vooral een politiek verhaal. Daarom heeft de N-VA deze schepenwissel tijdens de gemeenteraad ook in het juiste perspectief geplaatst. Cathy Coudyser: “Als enige oppositiepartij zijn wij het ook aan de kiezer verplicht om dat met enige afstand te bekijken. En we kunnen ons niet van de indruk ontdoen, dat de burger in Knokke-Heist met deze stoelendans er niet beter van wordt. Coalitiepartner CD&V probeert met deze wissel de drie schepenpostjes voor 2019-2024 veilig te stellen en doet een jaar voor de verkiezingen een wissel van de wacht. Normaal is dat een verjongings- en vernieuwingsoperatie, waarbij men aan jonge talenten kansen geeft om beleid te voeren. Zoveel verjonging zit er niet echt in. De twee nieuwe schepenen zijn twee gemeenteraadsleden die al vele jaren van op de zijlijn meedraaien. Bovendien heb ik geen weet van dossiers waarvoor beide nieuwe schepenen – vanuit de meerderheid – geijverd hebben of laat staan, welke beleidsthema’s ze specifiek opgevolgd hebben.”

De N-VA vraagt zich af of deze schepenwissel (de vierde schepenwissel al tijdens deze bestuursperiode) de wil van de burger weerspiegelt. Sinds het begin van de bestuursperiode is immers de helft van het collega al gewisseld. “Volgens de N-VA moet een bestuur naast het algemeen belang dienen, ook de wil van de burger volgen. Dat is hier niet gebeurd. De burger heeft in 2012 een keuze gemaakt maar als we de voorkeursstemmen bekijken, zien we dat de burger niet gestemd heeft voor het college zoals dat nu is samengesteld”, stelt Cathy Coudyser.

De N-VA plaatst ook kanttekeningen bij de bevoegdheidsverdeling als gevolg van de schepenwissel waarbij de burgemeester nog maar eens extra bevoegdheden naar zich toetrekt. “Heeft de burgemeester geen vertrouwen in de bekwaamheid van zijn schepenen ?”, vraagt Cathy Coudyser zich af. “Al sinds de zomer probeert het college de bevoegdheidsverdeling vast te leggen. De communicatie die daarover sinds deze zomer werd gevoerd, is ronduit verwarrend. Het is nog altijd niet duidelijk op het terrein en voor de administratie. Om een voorbeeld te geven: op dit moment zijn niet minder dan drie schepenen bevoegd voor evenementen. Zo weten burgers en administratie helemaal niet waar ze aan toe zijn. Het cultuurcentrum neemt naast cultuur ook jeugdbeleid op zich. Het krijgt daarmee nu twee bevoegde schepenen. Het maakt het er ook niet eenvoudiger op.”