Station Heist: Boerenbedrog of wanbeleid?

Op 3 maart 2023, over deze onderwerpen: Jeugd, Stadsontwikkeling

Deze meerderheid had haar zinnen gezet op de aankoop van het station in Heist om er een jeugdcentrum te bouwen. Jarenlange onderhandelingen leidden evenwel tot niets. In 2019 werd plan B bovengehaald en werd Compagnie D’O na een Open Oproep aangeduid als ontwerper voor de bouw van een nieuw jeugdhuis aan de andere kant van de spoorwegberm. Voor de bouw van dit nieuwe jeugdhuis kocht de gemeente ook de vroegere apotheek aan en werd de inrichting van de volkstuintjes aangepast.

Tot in 2022 de NMBS toch een openbare verkoop opstartte. “Knokke-Heist wijzigde met een pennentrek de bestemming van woongebied naar bouwmogelijkheden binnen de contouren van het gebouw met als bestemming kleinschalige horeca, recreatieve faciliteiten of zaken van gemeenschapsnut. Op die manier zorgde het gemeentebestuur ervoor dat andere mogelijke geïnteresseerden afhaakten en de kansen voor het gemeentebestuur om het gebouw zelf aan te kopen groter werden. Tijdens de openbare verkoop kon de gemeente Knokke-Heist het gebouw aankopen voor 675.000 euro.” weet gemeenteraadslid Coudyser.

Op vraag van de N-VA welke invulling de gemeente aan dit gebouw zou geven, kon de meerderheid op het moment van de aankoop nog geen duidelijk antwoord geven. De gemeente zou werkgroepen oprichten om voor de site een toekomstvisie uit te werken. “Het werd al gauw duidelijk dat het gebouw onmogelijk energiezuinig te maken is en de piste van sloop kwam snel naar boven. Dat er binnen de contouren van het gebouw moet gebleven worden, geldt blijkbaar enkel voor anderen maar niet voor het gemeentebestuur zelf.” vervolgt gemeenteraadslid Pottier.

Kan het nog gekker worden? Jawel, in januari besliste het college om het project jeugdsite aan de andere kant van het stationsgebouw stop te zetten en is gekozen om het nieuwe jeugdcentrum te bouwen op de plek van het oude station, naast Ravelingen 3.0. “Gemaakte onderzoekskosten van 46.000 euro en schadevergoeding van 20.000 euro moet evenwel worden betaald aan Compagie D’O. Als dat de Knokke-Heistenaar niet beliegen en bedriegen is, weten we het ook niet meer. De Knokke-Heistenaar draait alweer op voor al de kosten van die zotternijen en we verliezen tijd.” besluit gemeenteraadslid Coudyser.