Taal, cultuur, erfgoed en natuur verbinden in het Park 58

Op 26 januari 2022, over deze onderwerpen: Natuur

De N-VA zal donderdag op de gemeenteraad bij monde van fractieleider Cathy Coudyser voorstellen om het erkend natuurpark ‘Park 58’ nog aantrekkelijker te maken. “Taal, cultuur en natuur gaan hand in hand. Met Natuurpunt, de bibliotheek, MAAK en het cultuurcentrum kan gekeken worden om in het park kleinschalige taal- en woordactiviteiten voor verschillende doelgroepen te organiseren.” stelt Coudyser voor. Daarnaast wil de N-VA nadenken en het debat starten over de toekomst van de verloederde machinegebouwen die horen bij de watertoren en op de inventaris Onroerend Erfgoed staan. “Werk- en vergaderlokalen voor Natuurpunt en een onthaalpunt voor gidsen en deelnemers aan begeleide natuurwandelingen of fietstochten zijn een mogelijkheid. Als we ook de kleinschalige woord- en taalactiviteiten daar onderdak kunnen geven, kunnen die ook doorgaan bij slecht weer of in de winter. Zo geven we ook dat erfgoed, getuige van ons verleden, een nieuwe toekomst.” vervolgt Coudyser.

In 2019 werd het ‘Park 58’ door bevoegd minister Demir erkend als privaat natuurgebied omwille van haar intacte duingraslanden waar veel zeldzame en typische duinplanten en bloemen bloeien.  Dit ging gepaard met een geactualiseerd beheersplan. Vandaag sluit de gemeente een nieuwe overeenkomst met Natuurpunt om samen het beheersplan uit te voeren en tegelijk het park ook toegankelijker te maken.

Om het openbaar karakter van het park te versterken, met respect voor de natuur, stelt de N-VA voor om in overleg met Natuurpunt en samen met MAAK, de bibliotheek en het cultuurcentrum te kijken of er in het park woord- en taalactiviteiten kunnen georganiseerd worden. “Poëzie in het park, poppen- of verteltheater voor kinderen en jonge gezinnen, woordzoekspelletjes in het park of een klankenplek kunnen dit uniek stukje natuur nog aantrekkelijker maken.  Taal, cultuur en natuur zijn complementair.” geeft Cathy Coudyser, gemeenteraadslid voor N-VA nog mee.

Tegelijk stelt de N-VA voor om ook een toekomstplan uit te tekenen voor de verloederde machinegebouwen die bij de watertoren horen. De watertoren doet nog steeds dienst voor het waterbedrijf, in eigendom van AGSO. De watertoren evenals de machinegebouwen staan op de Inventaris Onroerend Erfgoed waardoor de gemeente de plicht heeft om ervoor zorg te dragen. “Erfgoed moeten we koesteren.  Het is de getuige van ons verleden. Maar we moeten ons erfgoed ook een toekomst geven.” vindt Coudyser. Daarom stelt de N-VA voor om met AGSO en Natuurpunt te onderzoeken welke nieuwe invullingen er aan de gebouwen kan gegeven worden. “We denken in eerste instantie aan vergaderfaciliteiten voor Natuurpunt en stockageruimte van klein materiaal. Daarnaast kan dit ook het onthaalpunt zijn voor gidsen en deelnemers aan begeleide wandelingen en fietsroutes. Het park ligt centraal in Knokke-Heist en kan de verbinding maken met andere natuurgebieden of cultureel-toeristisch interessante plekken en aansluiten op het fietsknooppuntennetwerk. Te overwegen valt misschien ook om kleinschalige taal- en woordactiviteiten bij slecht weer binnen te organiseren.” besluit Coudyser.