Tijd om verouderde advertentieborden uit het straatbeeld te halen.

Op 2 juli 2020, over deze onderwerpen: beleid gemeente, Lokale economie, Toerisme

De contracten met de private bedrijven voor info en advertentieborden Medialed, Decaux en Clear Channel stopt op 30 september.  De meerderheid wil dit contract verlengen omdat een nieuwe openbare aanbesteding moet gebeuren.  In dit corona-jaar is de advertentiemarkt onzeker en dus geen ideaal moment om zo’n gunningsprocedure te doorlopen.  De N-VA heeft alle begrip dat corona ook hier roet in het eten gooit.  Maar toch zijn we geen vragende partij voor een verlenging van bestaande contracten.  Er staan nu ongeveer 110 borden, verspreid over Knokke-Heist, op interessante en minder interessante plaatsen. Al jaren spreken we van een verloedering van ons commercieel handelscentrum door een overaanbod aan borden.  Het college heeft zich al uitgesproken om slechts een 20-tal borden over te houden.  Deze borden, op goed gekozen locaties, zullen via nieuwe technologie niet enkel advertenties plaatsen maar ook digitale info delen met burgers en bezoekers.  Het heeft dus geen zin de oude borden te laten staan.  De technologie is verouderd en er staan er veel te veel.  30 september is het ideale moment om de firma’s te vragen alles uit het straatbeeld weg te halen en dan de nieuwe uit te schrijven gunningsprocedure af te wachten en mee te doen.

De bestaande contracten lopen allen af op 30 september.  De N-VA heeft alle begrip dat de lopende aanbestedingsprocedure stopgezet wordt omwille van corona en de onzekerheid op de advertentiemarkt.  We gaan akkoord dat we in betere tijden een nieuwe procedure opstarten. Maar wij pleiten er wel voor om ondertussen alle verouderde borden uit het straatbeeld weg te halen.  Dit om de kwaliteit van ons handelscentrum te verhogen.