‘Turborotonde’ maakt kruispunt vlotter en veiliger

Op 1 februari 2016, over deze onderwerpen: Afdelingsnieuws, Mobiliteit en openbare werken

Het kruispunt Natiënlaan-Kalvekeetdijk in Knokke-Heist wordt vlotter en veiliger. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) maakt 6.050.000 euro vrij voor een grondige herinrichting. N-VA Knokke-Heist is opgetogen: “Dit is een gerichte investering die zwart punt wegwerkt”, zegt fracieleidster Cathy Coudyser. “Er komt meer veiligheid voor iedereen die het kruispunt gebruikt en een betere ontsluiting voor het nieuwe ziekenhuis AZ Zeno”.

Het is vaak lang aanschuiven aan de verkeerslichten van het kruispunt Natiënlaan-Kalvekeet, maar daar komt binnenkort verandering is. Het Vlaamse Agentschap Wegen en Verkeer gaat op dit gevaarlijke kruispunt een ‘turborotonde’ aanleggen: een speciaal vormgegeven rotonde met twee rijstroken, waarbij je al voor het oprijden de juiste rijstrook moet kiezen. Zo worden gevaarlijke weefbewegingen vermeden. Het verkeer wordt zo vlotter én veiliger.

N-VA Knokke-Heist heeft de aandacht van partijgenoot en bevoegd Vlaams minister Ben Weyts gevestigd op dit belangrijke lokale dossier. “N-VA wil constructieve oppositie voeren”, zegt Cathy Coudyser. “Als er iets moet veranderen, dan helpen we graag, ook al zitten we niet in het bestuur. We zijn tevreden dat de minister gehoor geeft aan de lokale bezorgdheid, en het nodige geld vrijmaakt”.

De bouw van de nieuwe rotonde is gekoppeld aan de bouw van het nieuwe ziekenhuis AZ Zeno, in de directe omgeving van het kruispunt. Het nieuwe ziekenhuis én de nieuwe rotonde worden voorzien voor 2017. Er komt ook een busbaan en een rijstrook voor prioritaire voertuigen, zodat het ziekenhuis altijd perfect bereikbaar is voor het openbaar vervoer en ambulances. Voor de meest kwetsbare weggebruikers wordt een veilige doorgang voorzien.