Vlaanderen is koers, ook in Knokke-Heist !

Op 27 september 2018, over deze onderwerpen: Toerisme

N-VA Knokke-Heist is blij dat het WK wielrennen in 2021 dankzij de inspanningen van de Vlaamse ministers Philippe Muyters en Ben Weyts (beiden N-VA) aan Vlaanderen is toegewezen. Van 18 tot 26 september 2021 zullen alle disciplines van het wegwielrennen (elite wedstrijden op de weg voor mannen en vrouwen, de tijdritten en de U23- en juniorenwedstrijden) in Vlaanderen neerstrijken.  “Dit is ook goed nieuws voor onze gemeente. Knokke-Heist is immers van de zondag tot en met de maandag de vertrekplaats voor de tijdritten. Dat zal veel enthousiaste fietsers en fietsliefhebbers naar hier trekken”, zegt Vlaams volksvertegenwoordiger Cathy Coudyser (Lijsttrekker N-VA Knokke-Heist).

De UCI, de internationale Wielerunie, heeft zojuist het WK wielrennen 2021 aan Vlaanderen toegewezen. Precies 100 jaar nadat het allereerste WK georganiseerd werd, komt het evenement nu ‘thuis’ in Vlaanderen, de bakermat van het wielrennen. Er zal op Vlaamse wegen gestreden worden voor in totaal 11 regenboogtruien. Het is de tiende keer dat het WK in België betwist zal worden. De tijdritten, van zondag tot en met dinsdag, zullen in Knokke-Heist vertrekken en finishen in het historische kader van de Brugse binnenstad. Voor de ritten in lijn, van donderdag tot en met zondag, ligt de start in Antwerpen en aankomst in Leuven. In en rond Leuven wacht de renners een plaatselijk parcours met een aantal flinke kuitenbijters die in de finale meermaals beklommen zullen worden. De Vlaamse WK-week zal worden afgetrapt met een massa-evenement op zaterdag voor enthousiaste fietsers en fietsende families.

Minister van Sport Philippe Muyters, die mee aan de kar van het project trok, is alvast heel enthousiast: “Vlamingen ademen koers. De liefde voor het wielrennen wordt ons zowat met de paplepel meegegeven. Ik verwacht dan ook dat Vlaanderen massaal op straat zal komen om zijn wielerhelden toe te juichen bij deze honderdste verjaardag van het WK. Ongetwijfeld steekt dat enthousiasme zelfs opnieuw heel wat jongeren aan om zelf op de koersfiets te stappen en wie weet, uit te groeien tot één van de kampioenen van morgen.”

Minister van Toerisme Ben Weyts- die nauw betrokken was bij het binnenhalen van het WK wielrennen- ziet tal van opportuniteiten: “We willen topevenementen met internationale uitstraling naar Vlaanderen halen. Het 100-jarige WK-wielrennen is ons op het lijf geschreven. Het wordt één grote reclamespot voor Vlaanderen als bakermat van de koers. Zo zetten we Vlaanderen toeristisch in de vitrine. We rekenen daarenboven op 30 miljoen euro inkomsten voor onze economie.”

EVENTFLANDERS

De Vlaamse overheid slaat de handen in elkaar met de deelnemende steden om een organisatie van dit kaliber mogelijk te maken. De totale organisatiekost, inclusief de licentie voor UCI en een interessant voortraject om het wielrennen en fietsen nog verder te promoten, wordt geraamd op 18,9 miljoen euro. Hiervan neemt de Vlaamse overheid het leeuwendeel op zich, maar ook de vier participerende steden (Knokke-Heist, Brugge, Antwerpen en Leuven) dragen bij aan het budget.

Precies om dit soort evenementen binnen te halen werd in 2016 ‘EventFlanders’ opgericht. De Vlaamse ministers Geert Bourgeois, Ben Weyts, Philippe Muyters en Sven Gatz hebben toen de handen in elkaar geslagen om een Vlaams topevenementenbeleid  uit te bouwen. ‘EventFlanders’ werkt in de schoot van Toerisme Vlaanderen, maar is een samenwerking van Toerisme Vlaanderen, het departement Buitenlandse Zaken, het departement Cultuur, Jeugd en Media en Sport Vlaanderen.

Het WK Wielrennen in 2021 is het tweede topevenement dat wordt toegekend aan Vlaanderen. In juni 2018 werden reeds de World Choir Games 2020 aan Vlaanderen toegekend.