Cathy Coudyser

Wie is Cathy?

Cathy is opgegroeid en woont nog steeds in Knokke-Heist.

Cathy is gehuwd en heeft een dochter Emma.

Cathy is van opleiding regent Frans-Geschiedenis-Economie.

Na een korte periode in het onderwijs, maakte ze de overstap naar de financiële wereld als adviseur sparen en beleggen bij KBC om nadien ook enkele jaren mee te werken in de juwelierszaak van haar man.

Motivatie en politieke keuze

Haar engagement in de jeugdbeweging KSJ Knokke De Tokke, JCI Knokke-Heist, de ouderraad en de Orde van den Prince tonen haar maatschappelijke betrokkenheid aan. Dat leidde ook tot politiek engagement in 2003.

Wat startte als organisatorische ondersteuning van de afdeling, groeide uit tot een mandaat in de OCMW-raad van Knokke-Heist (2006-2012).

Sedert 2012 is Cathy N-VA fractieleider in de gemeenteraad.

In de hoedanigheid als gemeenteraadslid vertegenwoordigd Cathy de N-VA ook in de Raad van Bestuur van Autonoom Gemeentebedrijf AGSO Knokke-Heist, Algemene Vergadering en Raad van Bestuur van vzw Toerisme Knokke-Heist, GECORO (waarnemend lid) en Raad voor Lokale Economie (waarnemend lid).

Cathy is overtuigd dat de N-VA de enige partij is die garantie biedt om de welvaart en het welzijn van de Vlamingen veilig te stellen. Ze gelooft in de gemeenschap: het gezin, de verenigingen, de wijk, de buurt, de gemeente als basis om samen te leven. Maar er zijn ook grotere gemeenschappen: Vlaanderen en Europa. Taal, cultuur, identiteit en authenticiteit binden en verbinden mensen. In een gemeenschap heeft elk individu rechten en plichten. De Vlaamse gemeenschap is open, met een blik op de wereld en inclusief. Aan dit Vlaanderen wil Cathy helpen bouwen. Ze is ook overtuigd dat confederalisme de enige staatsstructuur is die het land nog bestuurbaar houdt.

Politiek engagement in Knokke-Heist

Als fractieleider volgt ze breed de belangrijkste thema’s voor Knokke-Heist op.  Ze focust daarmee op stadsontwikkeling, ruimtelijke ordening, mobiliteit en betaalbaar wonen. Ook ondernemen in Knokke-Heist met toerisme, horeca en middenstand als motor van onze welvaart krijgt veel aandacht.

Vanuit haar persoonlijke interesses gaat er ook aandacht naar de Nederlandse taal, boeken en bibliotheek als hefboom voor een hechte samenleving. Ook erfgoed en cultuur dragen bij tot onze lokale identiteit en zijn tegelijk een hefboom voor toeristische belevingen.

Nationaal Politiek engagement

Dankzij de groei van de partij kreeg Cathy ook op het nationale niveau kansen.

In 2009 en 2010 nam ze deel aan de Vlaamse en federale verkiezingen.

In november 2012 kon ze als opvolger zetelen in de Kamer van Volksvertegenwoordigers.

Sedert 2014 is Cathy Vlaams Parlementslid. Ze is commissievoorzitter Vlaams buitenlands beleid en vertegenwoordigt regelmatig Vlaanderen in andere Europese landen. Ze is woordvoerder voor cultuur en erfgoed. En – hoe kan het ook anders als je van de kust bent – ze volgt ook het beleidsdomein toerisme en visserij op.

In juni 2024 ondersteunt Cathy de Vlaamse lijst als medelijstduwer en geeft daarmee kansen aan jong, nieuw politiek talent binnen N-VA. Cathy zal zich in de toekomst voluit focussen op Knokke-Heist.

Klik hier voor een overzicht van Cathy's parlementaire activiteiten