Marc Cordy

Wie is Marc?

Marc Cordy is een geboren en getogen Knokkenaar. In 1966 kwam de (b)engel ter wereld en hij bleef zonder broertjes of zusjes. Grootvader Oscar Respeel (vrachtwagenchauffeur) woonde levenslang in de Knokkestraat en dochter 'Margriet' Respeel trouwde met iemand uit Ichtegem en bleef wonen in Knokke. Marc leerde lezen en schrijven bij de "Frères" in de Sportlaan en daarna maakte hij het Sint-Jozefslyceum onveilig. Brugge (HTI) en Brussel (VUB) waren de steden voor de 'hogere' studies.

Marc begon zijn carrière als ambtenaar bij de afdeling Natuur van het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap. Een jaar later 'muteerde' hij naar de afdeling Bos en Groen waar hij zich bezig hield met betalingen. Marc slaagde daarna voor een aanwervingsexamen van het Vlaams Parlement en hij werkte daar negen jaar als verantwoordelijke van de Handelingen Plenaires en Commissies. Sinds 2004 werkt Marc als Europees ambtenaar voor het Europees Comité van de Regio's (via een aanwervingsexamen financieel management). Daar houdt hij zich bezig met budget en financiën. Daarnaast is Marc reeds 19 jaar actief in de wereld van de sociale dialoog. Hij is penningmeester van een Europese vakbond en is momenteel ook de langst zetelende verkozene van de Personeelsraad. Daar leeft hij zich uit in ettelijke commissies, comités en management boards. Hij is o.a. lid van de Management Board van het Aanwervingsbureau van de EU, van de Beheerraad van de Ziekteverzekering, van het Comité van de voorzitter van de Personeelsraden van de Europese Instellingen en vele andere.

Marc is reeds meer dan een decennium een bestuurslid van Cultuursmakers Knokke-Heist (vroeger VTB-Kultuur Knokke-Heist) en Volksontwikkeling. Hij is ook de vertegenwoordiger van de Regionale Beleggingsclub Knokke-Heist in de Cultuurraad van Knokke-Heist.

Motivatie en politieke keuze

Sinds 2015 is Marc bestuurslid van N-VA Knokke-Heist. Hij vond dat er eindelijk eens een andere wind mocht waaien in het politieke landschap van Knokke-Heist. Na de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 werd Marc de penningmeester van de afdeling. Marc is een volhouder en is loyaal aan de partij en hij is ervan overtuigd dat er binnenkort politiek veel zal veranderen in Knokke-Heist en hij wenst hieraan mee te werken.

Politiek engagement in Knokke-Heist

Marc heeft heel wat ervaring en kennis in verband met Financiën/Begroting en Personeelszaken en zou dit dan ook graag tonen op politiek niveau.

Ook Europese zaken zouden hem moeten liggen.

Daarnaast heeft hij veel interesse voor sport en sociale zaken. Vooral armoedebestrijding vindt Marc extreem belangrijk.

Marc is ook lid van de Cultuurraad en zou zich dan ook graag inzetten voor cultuur, erfgoed en de bibliotheek.